Nové pneumatiky: Aktuality o produktech výrobců - Michelin CrossClimate, letní i zimní pneumatika zároveň

Michelin CrossClimate, letní i zimní pneumatika zároveň

Nové pneumatiky Publikováno 5.10.15 od Julien

Firma Michelin si se svým modelem CrossClimate přeje co nejvíce přiblížit skutečnému životu automobilistů tím, že jim nabízí pneumatiku, která je stejně výkonná v létě jako v zimě. Zátěžový sešit se zdá být velmi podobný sešitu celoroční pneumatiky. Skutečnost je zcela jiná.

Michelin CrossClimate měsíční krajina Michelin CrossClimate, dokonalý kompromis mezi zimní a letní pneumatikou? - Kreditní foto © : Michelin

Celoroční pneumatika? 

Svět pneumatik byl vždy konfrontován současnými technickými limity: a tedy že letní pneumatika nemůže být výkonná v zimě a naopak.

V řadách výrobců, kde sezónnost je štěpným kritériem, se celoroční pneumatika nabízí jako chybějící článek. Teoreticky představuje dokonalý výrobek, schopný reagovat na potřeby mnoha automobilistů. V praxi obtížně hledá své příznivce , neboť má pověst být ve všem průměrný. Model CrossClimate ambici být ve všem dobrý.

Po průzkumu chování automobilistů a po zjišťování jejich skutečných potřeb se firma Michelin rozhodla vytvořit model CrossClimate
Po ideové stránce společnost Michelin vyvrací přímé příbuzenské pouto s klasickými celoročními pneumatikami z jednoduchého a správného důvodu, že se obvykle jedná o pneumatiky se zimním sklonem přizpůsobené letnímu používání. Michelin se vydal opačnou cestou: vyšel z letní pneumatiky a vytvořil z ní výrobek rovněž přizpůsobený zimnímu použití. Jemná nuance, která má ovšem svůj význam.

Prvním překvapením této pneumatiky je označení "3PMSF" na bočnicích. Tento údaj potvrzuje skutečné zimní vlastnosti. Jak firma Michelin ujišťuje, model CrossClimate nicméně nechce konkurovat opravdovým zimním pneumatikám, a  proto necílí na uživatele tohoto typu výrobků.

Chce reagovat na skutečnou potřebu: potřebu automobilisty, který jezdí celoročně hlavně na "černém" povrchu, jenž se může setkat s proměnlivými meteorologickými podmínkami a příležitostně se sněhem.

 

K dokonalému technickému kompromisu?

Technicky vzato jsou požadavky pro letní a zimní pneumatiku protichůdné. Společnost Michelin prohlašuje, že dosáhla historického prahu v rovnováze vlastností poskytnutých jedinou pneumatikou s technickým kompromisem sníženým na maximum. Kritéria požadovaných vlastností spočívala v poskytování bezpečnosti za jakýchkoli podmínek, s nimiž se automobilista může setkat. Zkrátka pneumatika výkonná v létě i v zimě.

Společnost Michelin kromě toho hlásí, že obešla všechny charakteristické vady, které obvykle u zimních a celoročních pneumatik nacházíme: nízkou energetickou účinnost, podstatně delší brzdnou dráhu na suché vozovce než u letní pneumatiky, atd.

Pokud jde o vzhled, běhoun je směrový. To je řešení, které obvykle nacházíme u zimních pneumatik a které je u letních vzácné, ve prospěch asymetrického.

Michelin CrossClimate běhounKreditní foto © : rezulteo

Guma využívá materiály, které umožňují její netvrdnutí, když teploty klesnou pod 7°C, a zároveň odolají letním podmínkám. To je mistrovský kousek, který byl dosud považován za nemožný.

 Běhoun je pravděpodobně klíčovým prvkem modelu CrossClimate. Využívá nového materiálu umístěného vespodu, který zlepšuje energetickou účinnost, zatímco samoblokující lamely 3D zaručují bezvadnou tuhost (tedy přesnost) a efekt ostruh na sněhu (tedy mobilitu).

 

Test

Po tomto teoretickém úvodu jsme opravdu netrpělivě očekávali, až budeme moci model CrossClimate vyzkoušet, abychom ho porovnali s vlastnostmi letní pneumatiky, ale i otestovat ho na zasněžené vozovce.

První kilometry za volantem našeho vozu Peugeot 308 při zkoušce na suchém asfaltu umožňují ověřit tvrzení clermontského výrobce:  poskytované vlastnosti se velmi blíží vlastnostem letní pneumatiky. Model CrossClimate nemá mírně houbovitý bok jako zimní pneumatika nebo dokonce její hlučnost. Jeví se jako velmi přesný a dokonale tichý, dokonce i při sjezdu z průsmyku Faucille, kde se střídají zatáčky a záběr, stejně jako teplota, která s rostoucí nadmořskou výškou klesá.

Po těchto klasických podmínkách jízdy jsme konfrontováni zasněženými úseky tvořenými prašanem (10 až 15 cm síly) a uježděným a zledovatělým sněhem. Za těchto podmínek model CrossClimate zapůsobí mobilitou a brzděním. Poskytuje vynikající bezpečnost a umožňuje bezstarostnou jízdu na tomto druhu povrchu. Je však nicméně třeba zůstat objektivní ohledně skutečnosti, že nemůže soupeřit s klasickou zimní pneumatikou za těchto podmínek a jeví se jako méně dobrý než klasická zimní pneumatika v boční přilnavosti. Což je zcela logické. 

Michelin CrossClimate na sněhuKreditní foto © : rezulteo

Mimo této silniční zkoušky nám firma Michelin povolila provést srovnávací zkoušky. Při srovnávací zkoušce brzdění na suché vozovce a přilnavosti na mokré vozovce vnímáme pocit podobný jako u modelu  Energy Saver + , který, jak připomínáme, je klíčovou pneumatikou  pro městské a kompaktní vozy.

 

Závěrem

Koncepce firmy Michelin je nepopiratelně neobyčejná. Kilometry, které jsme s modelem CrossClimate ujeli, v nás zanechaly velmi pozitivní dojem. Vlastnosti této pneumatiky se potvrdily díky testům provedeným německými organizacemi (Tüv Süd, Dekra, Utac) na účet firmy Michelin a výsledky jsou ve smyslu toho, co jsme pozorovali my.

 

Model CrossClimate bude k dispozici na trhu od jara 2015 v 23 různých rozměrech od 15 do 17 palců, a pokryje tak většinu ráfků, jimiž jsou vybaveny vozy typu kompaktních či sedanů. Nabídka bude v následujících měsících rozšířena.

>> Porovnávejte od nynějška  ceny Michelin CrossClimate!

>> Konzultujte  rozměry Michelin CrossClimate