Praktický průvodce, jak správně koupit pneumatiky - Různé typy pneumatik
Center

Různé typy pneumatik

Dobře koupit pneumatiky :autor:

Škála pneumatik pro osobní vozy se dělí do několika kategorií. Ta hlavní se týká přizpůsobení pneumatiky klimatickým podmínkám: letní nebo zimní. Druhá kategorie bere v úvahu podmínky používání: silniční, závodní nebo terénní. A konečně, některé pneumatiky se vyznačují zvláštnostmi, které je třeba znát: jízdou s prázdnými pneumatikami, asymetrickým dezénem…

Typy pneumatik Existují různé druhy pneumatik, které se vyplatí znát, než si zvolíte ty své - Kreditní foto © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Zvolte typ pneumatik, který vám vyhovuje :

1- Výběr pneumatik podle klimatických podmínek

Letní pneumatika

Zimní pneumatika

Severská pneumatika

Pneumatika s hřeby, s možností hřebů

Celoroční pneumatika

2- Výběr pneumatik podle podmínek používání

Cestovní pneumatika a její podmínky provozu

   >> Symetrická, asymetrická a směrová pneumatika

Ekologická pneumatika

Pneumatika vysokých výkonů a její podmínky provozu

Pneumatika pro vozy 4x4 a její podmínky provozu

Pneumatika pro užitkové vozy/dodávky/obytné vozy a její podmínky provozu


3- Varianty pneumatik

Vyztužená pneumatika

Pneumatika runflat

 

1- Výběr pneumatik podle klimatických podmínek


> Letní pneumatika


Jedná se o referenční pneumatiku. Je navržena tak, aby prokázala své vlastnosti při okolní teplotě vyšší než 7°C. Pod touto hranicí guma tvrdne a ztrácí pružnost a přilnavost.

Naproti tomu letní pneumatika vykazuje pružnost na suché i mokré vozovce:

Na suchou vozovku

Na suché vozovce bude vaše jízda tím přesnější, čím tužší bude dezén vašich pneumatik. Ostatně proto jsou závodní pneumatiky hladké (pneumatiky « slicks »). Tato tuhost závisí na několika faktorech:

  • Profil pneumatiky. Rovný profil se čtvercovými rameny poskytuje pneumatice dobré usazení, zejména při  sklonu v zatáčkách.
  • Počet drážek. Čím méně je povrch drážkovaný, tím větší je styčná plocha gumy s vozovkou a tím lepší je záběr.
  • Masivní gumové bloky. Čím jsou gumové bloky širší, tím méně je dezén proměnlivý ve své tloušťce.
  • Auto-uzamykací lamely. Lamely, které jsou užitečné pro odvod vody, snižují tuhost dezénu (efekt chlupu kartáče). Aby k tomu nedocházelo, nabízejí někteří výrobci komplexní lamelizaci.

Na mokrou vozovku

Naopak pneumatika s hlubokým dezénem bude účinnější na mokré vozovce. Dezény totiž vysušují vozovku a umožňují, aby si běhoun zachoval dobrou přilnavost k vozovce. Chování pneumatiky na mokré vozovce závisí na vlastnostech dezénu:

  • Počet drážek. Čím je vyšší, tím lepší bude schopnost pneumatiky pohlcovat vodu (pneumatika průměrné velikosti odvede přibližně 15 litrů vody za sekundu).
  • Tvar a směr dezénů. Ať už symetrické, směrové, nebo asymetrické, musí co možná nejrychleji odvádět vodu do stran.
  • Lamelizace. Hrany a lamely dezénu pomáhají osušovat vozovku tím, že v  jistém smyslu fungují jako stěrače.

 

Zimní pneumatika

 

Ještě je stále rozšířena představa, že zimní pneumatiky jsou nutné pouze do sněhu, proto se také chybně užívá názvu «sněhové pneumatiky». Ve skutečnosti je zimní pneumatika pneumatika optimálně navržená pro teploty nižší než 7°C.

Na rozdíl od letní pneumatiky totiž guma zimní pneumatiky zůstává pružná při nízké teplotě a její více drážkovaný dezén zlepšuje mobilitu a brzdění, když dojde k poklesu teplot. 

  • Složení. Zimní pneumatika obsahuje křemík a kaučuk, které chrání elasticitu gumy při nízkých teplotách a zaručují dobrou přilnavost.
  • Drážkování. Zimní pneumatika disponuje hlubokými drážkami, které umožňují rychlý odvod vody nebo sněhu.
  • Lamelizace. Počet lamel je u zimní pneumatiky pětkrát vyšší než u letní. Lamely totiž hrají roli špuntů a zvyšují sílu trakce. Brzdné dráhy se tak zkracují a nebezpečí smyku a aquaplaningu se snižuje.

     
         
> Severská pneumatika
 

Severská pneumatika je navržena tak, aby odolávala teplotám nižším než –10°C  a zasněženým a zledovatělým vozovkám po několik měsíců v roce.

 

           >> Pneumatika s hřeby, s možností hřebů 

Pneumatika s hřeby je zimní nebo severská pneumatika vybavená kovovými hroty, které zajišťují lepší přilnavost za zasněžených nebo zledovatělých vozovkách. Není povolena ve všech oblastech Evropy. Pneumatika s možností hřebů je pneumatika, kterou lze opatřit hřeby nebo ji zbavit hřebů podle stavu vozovky.

 >> Průvodce vašimi pneumatikami v zimě

 

Celoroční pneumatika

 

Celoroční pneumatika, nazývaná i kombinovaná nebo pro čtyři roční období, představuje kompromis mezi zimní a letní pneumatikou. Nedosahuje takové úrovně vlastností jako specializované pneumatiky a je navržena tak, aby vykazovala průměrné vlastnosti za jakýchkoli klimatických podmínek, zejména v oblastech, kde zima není tak tuhá.

Letní, zimní i celoroční pneumatiky existují pro všechny segmenty vozů (cestovní, 4x4, sportovní i užitkové) a podle jejich použití (město, silnice, terén...).

Výběr pneumatik se neomezuje pouze podle období, řídí se i typem vašeho vozu, předepsaným použitím pneumatik a jejich specifiky, která zlepšují buď jejich vlastnosti, nebo jízdní podmínky.

Zpět na obsah

 

2- Výběr pneumatik podle podmínek používání


> Cestovní pneumatika
 

Co je to asymetrická pneumatika?

Pneumatika s asymetrickým dezénem, uvedená na trh na konci 60. let s modelem XAS od Michelinu, vychází z principu, že pneumatika nepracuje stejným způsobem na vnitřní a vnější straně. Různou úpravou těchto oblastí pneumatiky tedy získáme jasné zlepšení vlastností, co se týče přilnavosti na vozovce a přilnavosti. Tuto inovaci zavedla do svých řad většina velkých značek.

 

  • Ekologická pneumatika je označení pneumatiky s nízkým valivým odporem, která spotřebovává méně energie, tzn. méně paliva

 

Podmínky provozu cestovní pneumatiky:
  

=> Pneumatika pro sportovní vozy: tato kategorie se týká sportovních vozů od kompaktních GTI po luxusní supervozy.

 Pneumatiky pro sportovní vozy musí být uzpůsobeny velkým silám tvořeným silným motorem a při sportovní jízdě, tj. vykazovat:

  •  dobrou přilnavost při vyšší rychlosti na rovině i v zatáčkách;
  •  bezvadné vlastnosti na mokré vozovce, zejména při brzdění;
  •  přesnost řízení, zajištěnou zejména pevností běhounu při vysoké rychlosti.

=> Pneumatika pro silniční vozy: tato kategorie se týká silničních vozů od kompaktního sedanu po minibus přes dálniční a rodinné.

 Pneumatiky pro silniční vozy musí být uzpůsobeny podmínkám silničního a dálničního provozu, tj. vykazovat:

  •  dobrou přilnavost při vyšší rychlosti na rovině i v zatáčkách;
  •  bezvadné vlastnosti na mokré vozovce, zejména při brzdění;
  •  komfort při používání díky pohlcování vibrací a nízké hlučnosti;
  •  nízký valivý odpor, aby přispívaly ke snížení spotřeby paliva a omezení skleníkových plynů.

=> Pneumatika pro městské vozy: tato kategorie se týká městských a kompaktních vozů.

 Pneumatiky pro městské vozy musí být uzpůsobeny městskému provozu, tj. vykazovat:

  •  dobrou odolnost vůči opotřebení, aby si zachovaly své vlastnosti i po tisících brzdění a rozjíždění, a vůči nárazům, aby mohly najíždět na obrubníky chodníků;
  •  nízký valivý odpor, aby přispívaly ke snížení spotřeby paliva a omezení skleníkových plynů.

 

> Pneumatika vysokých výkonů
 

Pneumatiky vysokých výkonů jsou určeny pro výkonné vozy, sedany vyšší třídy a sportovní kupé. Jak jejich název napovídá, poskytují výjimečné vlastnosti jak co do přilnavosti na vozovce, tak stability v zatáčkách. A to na suché i mokré vozovce.

Pneumatika vysokých výkonů tak nese index rychlosti V, W, Y nebo Z, což odpovídá maximální rychlosti mezi 240 a přes 300 km/h.

Někteří výrobci navrhují pro modely vyšší třídy vyvíjené konstruktéry pneumatiky na míru. To je například případ firmy Michelin, která obouvá vozy Porsche Carrera GT Mercedes-Benz SLR McLaren.

 

> Pneumatika pro vozy 4x4
 

V této kategorii se rozlišují tři typy pneumatik. Univerzální pneumatiky, určené pro jízdu po městě, po  silnici i po polních cestách, skutečně terénní pneumatiky, které umožňují vydat se do strmého terénu a zdolávat překážky, a pneumatiky pro SUV určené převážně k jízdě po městě.

=> Kombinovaná: tato kategorie se týká vozů 4x4, kterým vyhovuje silnice i terén.

 Kombinované pneumatiky pro vozy 4x4 musí být univerzální, tj. vykazovat:

  •  vyhovující vlastnosti na silnici, a zejména dobrý výkon na mokré vozovce;
  •  dostatečnou mobilitu na nezpevněném terénu nebo na štěrku;
  •  vyztuženou konstrukci, aby udržela vysokou hmotnost tohoto typu vozidla;

 

=> Off-road: tato kategorie se týká vozů 4x4 schopných zdolávat i největší překážky.

 Pneumatiky 4x4 Off-road musí přenášet trakci motoru bez ohledu na terén a odolávat i nejsilnějším nárazům, tj. vykazovat:

  •  mobilitu v každé situaci v blátě i na kamenech či na nejstrmějších svazích;
  •  vyztuženou konstrukci, aby udržela vysokou hmotnost tohoto typu vozidla a odolala mnoha příležitostem k defektům;

=> SUV: tato kategorie se týká SUV a dalších vozidel s pohonem na čtyři kola určených převážně pro silniční provoz.

 Pneumatiky pro vozy 4x4 SUV musí být uzpůsobeny silným motorům a vyšší hmotnosti tohoto typu vozidel, tj. vykazovat:

  •  dobrou přilnavost při vyšší rychlosti na rovině i v zatáčkách;
  •  bezvadné vlastnosti na mokré vozovce, zejména při brzdění;
  •  vyztuženou konstrukci, aby udržela vysokou hmotnost tohoto typu vozidla.

 

 

Některé pneumatiky pro vozy 4x4 nesou speciální označení M+S (Mud and Snow), které znamená použití pneumatik za sněhu a na zablácených vozovkách.

>> Jak zjistit značení pneumatiky?

 

 

> Pneumatika pro užitkové vozy/dodávky/obytné vozy
 

Tato kategorie se týká užitkových vozů až po malé dodávky přes obytné vozy.

 Pneumatiky pro užitkové vozy/dodávky musí vyhovovat kritériím bezpečnosti, pohodlí a životnosti, tj. vykazovat:

  •  vyhovující vlastnosti na silnici, a zejména dobré vlastnosti na mokré vozovce;
  •  jistou robustnost, aby odolaly nárazům a značnému zatížení;
  •  pohodlí při jízdě, pokud jde o hlučnost i vibrace;

Některé pneumatiky pro užitkové vozy/dodávky lze rozeznat díky písmenu C , které se nachází na boku.

 

>> Chcete-li vyhledat pneumatiky vyhovující vašemu vozuprohlédněte si náš on-line seznam

 

 Značení nebo varianty pneumatik nabízené výrobci lze najít i v sezónních typech pneumatik nebo v typech pneumatik podle typu vozu a použití.

Zpět na obsah



3- Varianty pneumatik

 

> Vyztužená pneumatika
 

Pneumatika disponuje vyztužením a vyšším indexem zátěže, aby udržela vyšší hmotnost a přizpůsobila se tak rodinným vozům, velkým sedanům, vozům SUV či malým užitkovým vozům. Tento typ pneumatiky lze rozpoznat díky označení na boku, které se u různých výrobců liší: XL, Renforcé, RF, Extra Load či Reinforced.

 

Pneumatika runflat 
 

 Pneumatika runflat je samonosná pneumatika, která umožňuje jízdu s prázdnou pneumatikou. Její boky byly vyztuženy, aby pneumatiku udržely v případě ztráty tlaku. Většina velkých značek tuto variantu ve svých řadách nabízí: lze ji rozeznat díky označení na boku pneumatiky, které se u různých výrobců liší: EMT (Dunlop/Goodyear), SSR (Continental), Run on Flat (Pirelli), RFT (Bridgestone), ZP (Zero Pressure od firmy Michelin)...

V případě defektu snižuje riziko ztráty kontroly nad vozidlem, zejména z důvodu vysmeknutí z ráfku. Tento systém umožňuje ujet až 80 km při maximální rychlosti 80km/h.

Zpět na obsah

 

Rada rezulteo

Doporučuje se vždy montovat stejný typ pneumatik na vozidlo.


Čtěte také

>> Které pneumatiky do prostředí, kde jezdím?
>> Které pneumatiky pro můj vůz?