Značení pneumatik: návod k použití - Cíle značení pneumatik
Center

Cíle značení pneumatik

Značení pneumatik: návod k použití :autor:

O značení pneumatik rozhodla v roce 2009 Evropská komise. Nařízení má tři cíle: pomoci spotřebiteli lépe vybrat pneumatiky, zlepšit bezpečnost silničního provozu a snížit dopady na životní prostředí spojené s pneumatikami.

Evropské značení pneumatik Evropské značení pneumatik - Kreditní foto © : Rezulteo

Od 1. listopadu 2012 musí být všechny pneumatiky pro osobní vozy, 4x4, SUV, užitkové vozy a kamiony vyrobené po 1. červenci 2012 a prodávané v zemích Evropské unie označeny normalizovaným štítkem. Ten informuje spotřebitele o třech vlastnostech pneumatiky: spotřebě paliva, brzdění na mokré vozovce a vnější hlučnosti.

 

Ústřední kritérium Bruselu: energetická účinnost pneumatiky

Jistě jste si toho všimli: tvar a barevné značky použité na štítku připomínají energetický štítek domácích spotřebičů, aut nebo bytů. To není náhoda. Tímto nařízením chtěla evropská legislativa upozornit automobilisty na kritérium, které se dosud zanedbávalo: energetickou účinnost pneumatiky. Tedy její podíl na spotřebě paliva vozu a v důsledku toho na emisích CO2.

Díky štítku mohou spotřebitelé snadno koupit pneumatiky s dobrým hodnocením účinku na palivo. Je to dvojnásob výhodné: na jedné straně tak spoří palivo a na druhé straně se podílejí na globálním úsilí snížit emise skleníkových plynů.

 

Další kritéria: bezpečnost a kvalita života

Evropské značení pneumatik představuje i brzdění na mokré vozovce a vnější hlučnost při jízdě, tedy vlastnosti, které se týkají bezpečnosti a kvality života.

Díky evropskému značení pneumatik je tedy spotřebitel lépe informován. Může tedy porovnávat pneumatiky podle jiných kritérií, než jsou značka nebo cena, a být při nákupu pneumatik samostatnější.

 

 

Čtěte také

>> Kritéria značení