Značení pneumatik: návod k použití - Štítek neříká vše
Center

Štítek neříká vše

Značení pneumatik: návod k použití :autor:

Evropské značení pneumatik spočívá na třech kritériích: valivý odpor, brzdění na mokré vozovce a vnější hlučnost. Jde o jednoznačný posun vpřed, ale abychom si vytvořili ucelenější představu o výkonnosti pneumatiky, je nutné vyhodnotit i další faktory, jako je životnost a brzdění na suché vozovce.

Prezentace kritérií na štítku Je evropské značení pneumatik úplné? - Kreditní foto © : Rezulteo

Přes základní vliv na bezpečnost a spotřebu paliva průměrní automobilisté stále považují pneumatiku za nepříliš významný doplněk. Při jejich výměně často svěřují vůz pneuservisu nebo využijí časově omezenou akci, aniž by si dali tu práci a porovnali výkonnost jednotlivých výrobků.

Zavedení evropského značení pneumatik v prodejnách by mělo přispět ke změně tohoto stavu. Díky hodnocení vlastností pneumatik ve třech kritériích – valivý odpor, brzdění na mokré vozovce a hlučnost bude moci spotřebitel porovnávat sám jednotlivé pneumatiky podle svých potřeb a finančních možností

 

15 kritérií v testech zveřejněných v automobilových médiích

Toto opatření představuje skutečný posun vpřed pro informovanost spotřebitelů. Je však nezbytné zvážit i jiná kritéria při hodnocení skutečných vlastností pneumatiky. Automobilové časopisy a výrobci to připomínají také.

První zdůrazňují, že testy pneumatik, které zveřejňují ve svých sloupcích, zahnují asi patnáct kritérií. A druzí pak prohlašují ochotu měřit až 50 vlastností tak, aby bylo možno řádně vyhodnotit vlastnosti jejich prototypů.

Pokud tedy dojde na výměnu pneumatik, jaká jsou ostatní kritéria kromě těch, jež se objeví na zmiňovaném štítku? Zde jsou tři další kritéria, která jsou považována většinou výrobců za významná:

Životnost. Při posuzování hospodářského a ekologického dopadu pneumatiky je toto kritérium hned za valivým odporem. Vlastně se dá říct, že pneumatika, která se sjíždí pomalu a pravidelně, může vydržet až o rok déle než jiná.

Přilnavost v zatáčce. Pokud jde o bezpečnost, je to velmi důležitý faktor. Podle katedry zkoumání nehod na univerzitě v Drážďanech dochází k 25 % nehod v zatáčkách.

Brzdění na suché vozovce. Oproti široce rozšířenému názoru dochází k 70 % na suché vozovce, jak potvrzují odborníci z drážďanské univerzity. Je tedy vhodné toto kritérium přidat do řady kritérií pro evropské značení.

Je zjevné, že k těmto kritériím bychom mohli přidat řadu dalších, neméně zajímavých: odolnost vůči aquaplaningu, stabilitu při vysoké rychlosti, reaktivitu na suché vozovce, absorpci nepravidelností vozovky...

 

13 kritérií podle Rezulteo

Kde získáte informace ohledně výkonnosti, které nejsou uvedeny na novém štítku?

Pro tyto účely můžete využít údaje o testech prováděných nezávislými společnostmi (TÜV SÜD, Adac…) pro automobilové časopisy nebo automobilové kluby.

Můžete také použít soubory pneumatik na našich stránkách (karta Testy a zkoušky). Abychom mohli nabízet co nejucelenější informace, zavedli jsme systém značení výkonnosti pneumatik na bázi testů zveřejněných v evropských automobilových časopisech. Náš algoritmus slučuje a posuzuje výsledky těchto testů tak, že rozlišuje 9 parametrů pro letní a 13 pro zimní pneumatiky. To je dobrý důvod, proč si připravit svůj nákup s Rezulteo!