Koncepce a výroba pneumatik - Jak bude vypadat pneumatika budoucnosti?
Center

Jak bude vypadat pneumatika budoucnosti?

Pneumatiky a technologie :autor:

V budoucnu pneumatika nebude existovat, neboť vzduch nahradí nové technologie a materiály. Kolo nebude plnit pouze funkce jízdy a brždění, ale i funkce mobility a pérování. Letmý pohled do laboratoří Michelinu.

Michelin Active Wheel Michelin Active Wheel, technologie motoru, v pneumatice! - Kreditní foto © : All rights reserved

Výzkum je zásadním oddělením u všech významných výrobců. Jejich střediska výzkumu a vývoje odčerpávají nezanedbatelnou část investic (až 4% obratu).

Stopy výzkumu jsou početné. Zde jsou některé z nich, vyvinuté firmou Michelin, spolu s firmou Bridgestone světovou jedničkou v oboru pneumatik. Mohly by být uvedeny na trh přibližně za deset let.

 

Michelin Airless

Jedná se o pneumatiku bez vzduchu, tedy nepropíchnutelnou a nevyžadující žádnou péči. Obsahuje radiální konstrukci z kompozitních materiálů, která je navržena tak, aby vydržela tolik let jako vozidlo, na kterém je namontována. Na tuto konstrukci je nalepen gumový běhoun. Při opotřebení ji stačí dát oprotektorovat.

 

Michelin Tweel

Koncept Michelin Tweel (složenina z Tire – pneumatika – a Wheel – kolo) zkoumá integraci pneumatiky a kola. Stejně jako Airless je bez vzduchu a protektorovatelná a je tvořená gumovým běhounem, který je spojen s hlavou kola pomocí pružných paprsků. Pružné paprsky jsou spojeny s kolem a deformují se, aby tlumily nárazy, a stejně snadno se narovnávají. Tlumení tradičně zabezpečované vzduchem je od nynějška zaručeno díky velmi pružným  paprskům.

 

Michelin Active Wheel

To je nejpozoruhodnější technologický průlom. Toto kolo zahrnuje hlavní funkce vozidla: trakci, pérování, brždění a jízdu. Je ve skutečnosti vybaveno silným elektromotorem a aktivním systémem pérování a brždění. Toto kolo je určeno k montáži do elektromobilů fungujících na baterii nebo palivový článek. Vozidlo s tímto kolem nebude mít ani převodovku, ani spojku, ani kardan, ani tyčový stabilizátor, ani převodovou hřídel.

Zdroje: stránky Michelin