Koncepce a výroba pneumatik - Jak je tvořena pneumatika?
Center

Jak je tvořena pneumatika?

Pneumatiky a technologie :autor:

Běhoun, lamely, výztužné lanko, vrstva kostry… Všechny tyto pojmy je třeba znát k pochopení konstrukce pneumatiky.

Pneumatika vytvořená počítačem Pneumatika je složitější konstrukce, než by se zdálo - Kreditní foto © : All Rights Reserved

Pneumatika je kompozitní produkt. Je to složitý soubor gum, ocelových lan a textilních vláken, jako je nylon či polyester. Tyto materiály se neslepují, ale jsou pevně spojeny pomocí chemické reakce, obecně zvané jako vulkanizace. Podívejme se na každý z těchto prvků podrobněji. 

 

Těsnicí vrstva

Vzduchová komora již dávno vymizela. Nyní ji nahrazuje tenká vrstva velmi vzduchotěsného syntetického kaučuku.

 

Radiální kostra (nebo vrstva kostry)

To je konstrukce pneumatiky. Skládá se z radiálně rozložených lan z textilních vláken přilepených ke gumě. Tato lana jsou zásadním prvkem konstrukce pneumatiky a umožní jí odolávat tlaku.

 

Patka a výztužné lanko

To je drážkování pneumatiky. Tato lanka slouží k upevnění pneumatiky na ráfek. Mohou odolávat velmi značným silám.

 

Utěsnění spodní oblasti (nebo oblasti záběru)

To je oblast pneumatiky, která je ve styku s ráfkem. Jejím úkolem je zajišťovat těsnost a přenášet zrychlování a zpomalování vozidla.

 

Bočnice

To je boční část pneumatiky. Bočnice jsou vyrobeny z pružné gumy a chrání pneumatiku před nárazy, které by mohly poškodit kostru (nárazy na chodník…). Nesou označení pneumatik.

 

Vrstvy pásu

Pokrývají povrchové vrstvy pneumatiky a umožňují stabilizovat profil pneumatiky vlivem rychlosti a snižovat zahřívání. Jsou vyztuženy lany, obvykle z nylonu, položenými po obvodu, aby se působením odstředivé síly nevytahovaly.

 

Povrchové vrstvy

Povrchové vrstvy vyztužené jemnými a odolnými ocelovými lany jsou šikmo překřížené a nalepené jedna na druhou. Křížení drátů s dráty kostry kreslí síť trojúhelníků, které zaručují tuhost povrchu pneumatiky.

 

Běhoun

To je oblast pneumatiky, která je ve styku s vozovkou. Běhoun musí odolat velmi značným silám. Směs, z níž je vytvořen, musí být přilnavá na všech druzích povrchů, odolná vůči opotřebení, oděru a musí se jen málo zahřívat.

 

Dezény

Kanálky a drážky běhounu slouží k odvodu vody z vozovky. Jsou více či méně hluboké podle druhu pneumatiky.

 

 

Kdo je vynálezcem pneumatiky: Michelin nebo Dunlop?

První výrobna pneumatik byla založena v roce 1889 Skotem Johnem Boydem Dunlopem. Nacházela se v Dublinu, v Irsku. Nedlouho poté zhotovují Francouzi André a Edouard Michelinovi vyjímatelnou pneumatiku pro jízdní kolo.

> Více o značkách Dunlop a Michelin najdete na