Koncepce a výroba pneumatik - Výroba pneumatiky
Center

Výroba pneumatiky

Pneumatiky a technologie :autor:

Ačkoli to tak nevypadá, pneumatika je výrobkem vyspělé technologie a ne jen výliskem.

Pneumatiky na pásu Pneumatika je produkt vyrobený vysoce odborně! - Kreditní foto © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Pneumatika je složitým souborem mnoha složek: až 200! Její výroba vyžaduje širokou škálu surovin: přírodní a syntetické gumy, kovová lana, textilní vlákna a různá aditiva.

 

Směs gumy

Při výrobě pneumatik se uplatňuje více než 30 druhů přírodních i syntetických kaučuků, přičemž každý z nich má svá specifika. Ty se míchají v obrovských míchacích strojích, až vznikne hladká a homogenní kaše. Spojení různých směsí gum vymezí vlastnosti pneumatiky pokud jde o pružnost, přilnavost nebo odolnost.

 

Sestavení prvků

Fáze sestavení se uskutečňuje na otočném bubnu, na který se přidávají vrstvy různých materiálů. Zde jsou hlavní etapy.

Položení těsné vrstvy

Prvním prvkem nanášeným na buben je vzduchotěsná vrstva syntetického kaučuku. U moderních pneumatik nahrazuje vzduchovou komoru.

Položení vrstvy kostry

 Přidá se útek pogumovaných textilních nebo kovových lan. Tento útek vytvoří kolem pneumatiky paprskovitou výztuhu. To je radiální kostra.

Položení výztužních lanek

Z obou stran pneumatiky se nainstalují dvě obruče z kovových lanek. To jsou výztužní lanka. Drží pneumatiku na ráfku a zajišťují její těsnost. Poté je vrstva kostry přehnuta přes výztužní lanka, aby se zajistilo její ukotvení.

Položení bočnic

Přidávají se další pásy. Zejména bočnice z pružné a odolné gumy, které tlumí deformace pneumatiky a chrání ji před bočními nárazy. Jsou rovněž označeny.

Vytvarování pneumatiky

Poté se pneumatika nafouknutím střední části bubnu tvaruje.

Zesílení povrchu

Pak se na povrch pneumatiky nanesou dvě vrstvy. Jsou vyztuženy šikmo položenými kovovými dráty a spolu s vrstvou kostry tvoří síť tvarově stálých trojúhelníků.

Položení běhounu

Nakonec se přiloží běhoun, část pneumatiky, která je ve styku s vozovkou.

 

Vulkanizace

Surová pneumatika se nyní vloží do vulkanizační formy, jejíž stěny byly vyryty, aby na pneumatikách vytvořily dezén a značení. Uprostřed formy je blána naplněná teplou vodou pod tlakem,  která tlačí ještě tvárný materiál proti stěnám. Vlivem teploty začíná vulkanizace. Zvýšení teploty o 150° vyvolá jev vulkanizace kaučuku: síra obsažená ve směsi gumy vytvoří vazby mezi polymerovými řetězci. Mění se tak z plastického do elastického stavu.

 

Kontrola

Při vyjmutí z vulkanizační formy se pneumatika kontroluje. Zjišťování vad provádějí inspektoři nebo speciální stroj. Pneumatiky jsou kontrolovány na výrobní lince také namátkově a rentgenem. Vykazuje-li pneumatika sebemenší vadu, i malou nedokonalost, je zařazena do zmetků.

Zdroj: Film Michaelin "Výroba pneumatiky"

 

Pneumatika v číslech

1,1 miliardy: celosvětová výroba  « silničních » pneumatik (2008).

127 miliard: hodnota v dolarech celosvětového trhu pneumatik (2007).

72%: část trhu náhradních pneumatik.

49%: konsolidovaná část trhu 3 lídrů – Michelin, Bridgestone a Goodyear.

(Zdroje: Tiré Business, Michelin Facebook)