Testy a zkoušky pneumatik - Pneumatiky pod drobnohledem
Center

Pneumatiky pod drobnohledem

Testy a zkoušky pneumatik :autor:

Pneumatiky, které se montují na naše vozy, jsou předtím, než se začnou vyrábět, podrobovány mnoha testům. Jsou posuzovány za veškerých možných podmínek: na okruhu, na silnici a poté zkoumány složitými technickými přístroji. Zkouší se jejich vlastnosti, mezi něž patří valivý odpor, hlučnost, přilnavost, opotřebení… Malý podrobný popis.

Schopnost běhounu odolat opotřebení Test opotřebení - Kreditní foto © : Rezulteo

Test odolnosti

Měří schopnost pneumatiky odolat zátěži a přetížení v čase bez ohledu na meteorologické podmínky. Testy kopírují běžné i abnormální situace při jízdě. Testy se rovněž provádějí na strojích, kde jsou pneumatiky rozmontovány, aby byl rozbor poškozené části přesnější. Vzorky gum, z nichž se pneumatika skládá, pak mohou zkoumat chemičtí odborníci v laboratoři.

 

Test valivého odporu

- Spotřeba při stálé rychlosti: odlišnost u 2 stejných vozidel osazená pneumatikami s různým valivým odporem při stejné rychlosti. Můžeme tak vidět, že snížení valivého odporu má za následek snížení spotřeby paliva.

- Valivý odpor lze konečně měřit i na přístroji, který kopíruje podmínky používání pneumatiky a bere v úvahu zatížení a tlak. Stroj pohání pneumatiku a měří sílu nezbytnou k jejímu udržení v pohybu a tato síla představuje sílu valivého odporu.

 

Test opotřebení

Tyto testy zkoumají schopnost běhounu odolat opotřebení, a tedy měří  kilometrový potenciál pneumatiky. Provádějí se v reálných podmínkách se stejnými vozidly, která bez ustání brázdí francouzské silnice. Po několika tisících kilometrů se prototypy shromáždí, vyčistí a jejich guma se měří a zaznamenává. Pak zbývá jen jejich výkony zanalyzovat, porovnat a potvrdit technické kvality. Z praktických a ekonomických důvodů se někdy tento druh testů provádí na přístrojích, které co nejvíce kopírují silniční vlastnosti.

 

Test hlučnosti a pohodlí

Provádí se na okruhu i mimo okruh a v téměř jakémkoli terénu. Na velmi hrbolaté vozovce, která umožňuje testovat vnitřní hlučnost a celkové pohodlí vozidla. Poté se pokračuje na velmi hladké vozovce, jež dokáže nejlépe podtrhnout hlučnost dezénu pneumatiky, který měří speciální přístroje. Na vozovku lze rovněž položit překážky (kovové tyče), které umožní kontrolovat, zda pneumatika správně tlumí nerovnosti. A nakonec se na zkušebních drahách vybavených snímači rozloženými na kraji vozovky zkoumá vnější hlučnost a potíže,  které obyvatelům způsobuje. Tyto vlastnosti musejí splňovat předepsané hodnoty.

 

Test brzdění a přilnavosti

Nejprve se měří podélná přilnavost, která souvisí se schopností vozidla a jeho pneumatik zpomalit při rychlém brzdění na rovině. Vozidlo je tedy vypuštěno na suchou nebo mokrou dráhu a poté podrobeno rychlému brzdění. Vzdálenost, kterou vozidlo ujede při brždění, měří výkon testované konfigurace pneumatiky-vozidlo. Potom se měří příčná přilnavost, která vyjadřuje schopnost vozidla sledovat kruhovou dráhu na mokré vozovce. Vozidlo je tedy zkoumáno v podmínkách na hranici přilnavosti. Zkoumají se i situace aquaplaningu (kaluž 7 mm), aby bylo možno posoudit schopnost vozidla sledovat svou dráhu. Po provedení těchto testů budou moci konstruktéři rozhodnout o finální montáži polotovarů, z nichž se bude pneumatika nakonec skládat. Stejné testy lze provést i na použitých pneumatikách, aby se prozkoumal vývoj jejich výkonů.

 

Test vlastností

Týká se bezpečnosti a pohodlí při jízdě a měří reakci vozidla a pneumatik na podněty týkající se brzdění, zrychlení nebo otáčení volantem. Testy se provádějí na suché vozovce (v jakýchkoli jízdních podmínkách) i mokré vozovce (různé stupně vlhkosti). K informacím získaným z použitých měřicích přístrojů se přidá úsudek řidiče.

Tyto testy jsou stejné pro nejznámější výrobce na trhu s pneumatikami. V každém případě do roku 2012 neexistovala žádná zákonná povinnost kontrolovat pneumatiky tak vyčerpávajícím způsobem. Evropský parlament totiž schválil nový systém povinného značení. Ten zavádí tři kritéria hodnocení zahrnující účinnost úspory paliva, přilnavost na mokré vozovce a údaj o hlučnosti v decibelech.

Ne všichni výrobci vlastní tak sofistikovaná testovací střediska jako je Ladoux pro Michelin nebo to pro Bridgestone u Říma. „Exotičtější“ výrobci na trhu pneumatik neprovádějí takové množství testů, které jsou příliš nákladné a vyžadují pokročilou znalost výrobku. Nicméně pneumatiky, které se uvádějí na trh, odpovídají předpisovým normám. Přesto poznamenejme, že vývojové výzkumy tzv. prémiových výrobců nesou své ovoce, neboť jejich pneumatiky jsou často nejlépe hodnoceny známkami nebo spotřebiteli či nezávislými  testovacími centry.

Tyto testy jsou jen viditelnou špičkou ledovce procesu uvedení nové pneumatiky na trh. Pneumatika se skládá z téměř 250 polotovarů a všechny jsou podrobně testovány nejen jako jednotlivé prvky, ale i jako složky pneumatiky.