Praktický průvodce, jak správně udržovat pneumatiky - Zkontrolujte pneumatiky před odjezdem na dovolenou
Center

Zkontrolujte pneumatiky před odjezdem na dovolenou

Údržba pneumatik :autor:

Abyste se mohli v klidu vydat na cestu na dovolenou, je nutno před odjezdem zkontrolovat jistý počet dílů vašeho auta. Počínaje pneumatikami: vaše bezpečnost závisí z valné části na nich. Tlak, opotřebení, náhradní kolo, pojištění proti defektu... check-list předvídavého automobilisty.

Zatížení auta Na pneumatiky je třeba myslet i před odjezdem na dovolenou! - Kreditní foto © : iStockphoto.com/rezulteo

Více než polovina Evropanů (54%) jezdí na letní dovolenou vlastním autem, polovina z nich ujede více než 1 000 km, často se jedná o nejdelší cestu za rok. Takové jsou poznatky studie zabývající se zvyklostmi automobilistů z 15 zemí Evropy provedené v květnu 2011 ústavu APCO Insight pro skupinu Goodyear-Dunlop Europe. S ohledem na vliv pneumatik na bezpečnost vozidla i na spotřebu benzínu, a tudíž i na emise CO2, je tedy nutno před cestou zkontrolovat, zda jsou správně nahuštěny a v dobrém stavu.


Check-list předvídavého automobilisty

Checkbox IcôneOpotřebení pneumatik
Checkbox IcôneTlak v pneumatikách
Checkbox IcôneNáhradní kolo
Checkbox IcôneHladiny, světla a stěrače
Checkbox IcôneKaravany a vozíky
Checkbox IcôneRady pro řízení

 

> Opotřebení pneumatik

První, co je třeba zkontrolovat, je stav opotřebení pneumatik vašeho vozu. K tomu však nestačí jen zběžný pohled. 
• Musíte zkontrolovat, zda běhoun nedosahuje ukazatele opotřebení a na bocích se nevyskytují proražení nebo deformace. 
• Když přejedete rukou po povrchu pneumatiky, zkontrolujete také, zda nevykazuje neobvyklé opotřebení.
• Odjezd na dovolenou je možná příležitost ke změně umístění pneumatik předních i zadních v zájmu jejich rovnoměrnějšího opotřebení.

Více o opotřebení pneumatik

> Tlak v pneumatikách

Zkontrolujte tlak ve vašich pneumatikáchKreditní foto © : Horace Ko

Po kontrole stavu vašich pneumatik musíte zkontrolovat, zda jsou správně nahuštěny. Průzkum zadaný firmou Bridgestone v květnu 2013 ukázal, že téměř osm evropských automobilistů z 10 jezdí na podhuštěných pneumatikách. Znepokojující výsledek, když je známo, že silně podhuštěná pneumatika může při vysoké rychlosti vybuchnout, zvláště na dálnici. Kromě toho, příliš nízký tlak pneumatik způsobuje předčasné opotřebení pneumatik a vyšší spotřebu benzínu.

Konečně, v případě silného zatížení vozidla – což je při odjezdu na dovolenou časté – se doporučuje přidat 0,2 až 0,3 baru tlaku, aby se předešlo rozdrcení pneumatiky.

Více o tlaku v pneumatikách 


> Náhradní kolo

Náhradní kolo a zvedákKreditní foto © : All Rights Reserved

Ačkoli je proražení pneumatik stále vzácnější (jednou za 75 000 km, podle Michelinu), je nezbytné zkontrolovat, zda je vaše náhradní kolo v použitelném stavu a zda máte nástroje nutné k výměně kola s defektem.

Není-li vaše vozidlo vybaveno náhradním kolem, ale  sprejem na opravu pneumatik, zkontrolujte, zda je datum použitelnosti stále platné.

Kromě toho možná máte asistenční službu pro případ proražení (v rámci pojištění vašeho auta nebo sjednané v den nákupu vašich pneumatik). V tom případě nezapomeňte přiložit k dokladům k vozu číslo telefonu, na něž lze v případě potřeby zavolat.

Více o náhradním kole


> Další body, které je třeba zkontrolovat

Náhradní kolo a zvedákKreditní foto © : All Rights Reserved

Po provedení kontroly pneumatik můžete přistoupit ke kontrole dalších důležitých částí vozidla: brzd, motoru, stěračů, světel…

Hladiny kapalin: je nezbytné zkontrolovat hladinu různých kapalin, které se podílejí na dobrém provozu vašeho auta:
• Motorový olej: vizuální kontrola pomocí měrky.
• Chladicí kapalina: vizuální kontrola nádrže (při studeném motoru).
• Brzdová kapalina: vizuální kontrola nádrže.
• Kapalina posilovače řízení: vizuální kontrola nádrže.
• Ostřikovací kapalina: vizuální kontrola nádrže.

Světla. Musí být čistá a v dobrém stavu. Zkontrolujte všechna světla i směrová světla.

Stěrače. Zkontrolujte, zda je guma ještě pružná, a využijte toho ke kontrole čelního skla, zda neobsahuje zásah, který by mohl snížit jeho odolnost.

 

> Karavany a vozíky

Tažený karavanKreditní foto © : iStockphoto.com/rezulteo
Táhnete-li karavan nebo vozík, zde je několik doporučení, která je třeba dodržovat, aby se předešlo výbuchu pneumatik, který je vždy nebezpečný, zejména na dálnici.

> Dodržujte údaje o rychlosti a maximálním zatížení vydané konstruktérem karavanu nebo vozíku.
Doporučuje se používat zesílené pneumatiky (reinforced), jezdíte-li dlouho na hranici kapacity zátěže.
Referenční tlak nahuštění je většinou 2,5 barů u standardní pneumatiky a 3 bary u zesílené pneumatiky. Bude zvýšen o 0,5 baru v případě velkého zatížení. Což je 3 bary u standardní pneumatiky a 3,5 baru u zesílené pneumatiky.
I když jsou málo ojeté, pneumatiky karavanů nebo vozíků by se neměly používat déle než 5 sezon. Ve skutečnosti mají pneumatiky sklon deformovat se po dobu stání. Vykazují-li prasklinky u ráfku, neváhejte je vyměnit.

 

V létě pozor na bouřky!

Nebo silné srážky, které zasáhnou vozovky, kde nahromaděné mastné látky mohou vyvolat minimálně prodloužení brzdné dráhy, v nejhorším jevy aquaplaningu a ztráty kontroly nad vozidlem.

Omezte tedy výrazně rychlost, ocitnete-li se v bouřce, nebo si udělejte přestávku na nejbližším odpočívadle.