Praktický průvodce zimními pneumatikami - ABS, ESP, ASR: Jak jsou platní pomocníci při jízdě na sněhu?
Center

ABS, ESP, ASR: Jak jsou platní pomocníci při jízdě na sněhu?

Vaše zimní pneumatiky :autor:

Elektronické systémy napomáhající řízení jsou u výrobců čím dál běžnější. Ačkoli citelně zlepšují aktivní bezpečnost vozidla za běžného počasí, mohou na sněhu připravit překvapení. Zde je několik rad, jak zachovat jejich účinnost v zimě.

Pomocníci při jízdě na sněhu Pomocníci při jízdě v zimních podmínkách - Kreditní foto © : All Rights Reserved

Na stejné téma

Ačkoli dříve byly  elektroničtí pomocníci při jízdě výsadou vozů vyšší třídy, nyní patří k vybavení rostoucího počtu automobilových modelů. Nejběžnější jsou protiblokovací zařízení (ABS),  posilovač brzd (AFU), protismykové zařízení (ASR) nebo zařízení kontroly stability (ESP). Tyto sofistikované systémy, které působí na motor nebo na brzdy, řidiči umožňují zvládnout vozidlo i v naléhavé situaci.

Ačkoli jejich prospěšnost na suché či mokré vozovce není nutno dokazovat, mohou někdy překvapivě reagovat na sněhu. Je však třeba je deaktivovat, když je to možné? Jistě ne, neboť ve spojení s výkonnými zimními pneumatikami citelně zlepšují přilnavost a mobilitu kol.

 

L’ABS zabraňuje smyku, ale prodlužuje brzdnou dráhu

 
S výjimkou aut starších více než 10 let funguje protiblokovací zařízení na sněhu správně. Druhou stránkou je zdvojení, na některých površích ba až ztrojení brzdné dráhy. Pobídka ke snížení rychlosti a dřívějšímu zpomalování.

Nicméně ABS může nesprávně reagovat v případě rozdílné přilnavosti pravých a levých kol. Například leží-li sníh pouze na polovině vozovky. Lze konstatovat i nežádoucí reakce, je-li vozovka velmi hrbolatá.

 

L’ESP: v případě slabé přilnavosti deaktivujte při startování

 
Funkcí zařízení kontroly stability je udržet vozidlo pokud možno co nejvíce na vozovce. Systém snižuje nebezpečí nedotáčení (smyk přední nápravy) i přetáčení (smyk zadní nápravy). Jakmile zjistí, že kola neodpovídají na pohyby volantu, působí na dotyčné/á kolo/a, dokud se neobnoví přilnavost.

ESP reaguje dobře na sněhu, když je auto v pohybu. Při startování však funkce proti prokluzování může za jistých podmínek auto zablokovat.  Například na zvlášť namrzlé vozovce nebo při rozjíždění do svahu. Nejnovější ESP disponují polohou umožňující mírné prokluzování na sněhu. U starších stačí systém na několik okamžiků odpojit a znovu zaktivovat, jakmile je auto uvedeno do chodu.

 

Zimní pneumatiky pro zlepšení činnosti pomocníků při jízdě

Výrobci vzali na vědomí čím dál běžnější rozšíření elektronických systémů napomáhajících řízení, a proto nyní nabízejí zimní pneumatiky, které jejich účinek zlepšují.

To je případ zejména značky Continental a její řady ContiWinterContact. Model TS 830 P je tak vybaven sinusoidovými lamelami, které mají tendenci sjednocovat podélné a boční síly. Jejich účinnost jsme mohli prověřit na okruhu Trophée Andros v Alpe-d’Huez.