Praktický průvodce zimními pneumatikami - Severská, alpská, s hřeby, celoroční: zvolte si svou pneumatiku na zimu
Center

Severská, alpská, s hřeby, celoroční: zvolte si svou pneumatiku na zimu

Vaše zimní pneumatiky :autor:

Existují různé kategorie zimních pneumatik. My vám je představíme, abychom vám pomohli zvolit výrobek přizpůsobený vašemu používání a vašemu prostředí.

Zimní pneumatika pod sněhem Zimní pneumatiku je třeba zvolit podle prostředí, v němž jezdíte - Kreditní foto © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Otázka teploty

Pokud se údržba vašeho auta po jeho koupi omezí na předepsané kontroly, je značná pravděpodobnost, že je vaše vozidlo vybaveno letními pneumatikami, které jsou nejvíce přizpůsobeny mírným klimatickým podmínkám, kdy teplota nikdy neklesá příliš nízko. Takto využíváte optimální úrovně vlastností při mírných teplotách včetně za deště.  Problém poklesu výkonnosti vzniká, jakmile okolní teplota klesne pod 7°C: guma vašich pneumatik ve skutečnosti ztvrdne a ony se stanou méně účinnými. V oblastech, kde teploměr tuto úroveň překročí jen velmi vzácně, to lze pokládat za přijatelné. Žijete-li však ve studené, pravidelně zasněžené či horské oblasti, tehdy jsou vhodné pneumatiky nezbytné. Ještě je třeba vědět, jaké pneumatiky potřebujete.

 

Různé odchylky od zimních pneumatik

 Odchylek od zimních pneumatik je spousta, dokonce i těch, u nichž máme sklon zařadit je pod jednoduché označení zimní pneumatiky.


Pneumatiky do 4 ročních období neboli celoroční pneumatiky

Na poloviční cestě mezi letní a zimní pneumatikou je nejprve pneumatika typu 4 ročních období (neboli celoroční), která nabízí kompromis obou. Cílem je nabídnout výrobek, který bude schopen zůstat účinný v co nejširším poli působnosti. Problémem však je, že tato pneumatika právě z důvodu tohoto kompromisu nemůže být  stejně účinná jako letní pneumatika, jakmile se oteplí, ani stejně účinná jako zimní pneumatika, když teplota klesne. "Pneumatika pro 4 letní období je velmi rozšířena ve Spojených státech, kde řidiči jezdí většinou méně dynamicky než v Evropě ", upřesňuje Dominique Aimonředitel vědecké a technické komunikace firmy Michelin. Avšak absolutně nemůže nahradit zimní pneumatiku v podmínkách kruté zimy, kdy je třeba čelit zledovatělým nebo zasněženým vozovkám. Je zkrátka lepší ponechat si letní pneumatiky, když je teplo, a přezout na opravdové zimní gumy, jakmile začne být chladno, poněvadž tak si zajistíte co možná nejlepší vlastnosti přilnavosti v zatáčkách, brzdění, opotřebení či spotřeby. Navíc celoroční pneumatiky mají obecně vyšší spotřebu a většinou méně dobré výkony při brzdění. Pokud jde o « pravé » zimní pneumatiky, pozor na jejich správné rozlišení.

 

Zimní a alpská pneumatika: značení M+S a logo 3PMSF, nejlepší pojistka pro mírnou zimu

Technicky vzato musí zimní pneumatika nést  označení « M+S » na boku . Pouze toto označení však pro záruku účinnosti zimní pneumatiky nestačí, neboť žádné předpisy nestanovují testy, které by opravňovaly uvádět je na svých výrobcích. Například většina celoročních pneumatik nese toto označení na boku, ačkoli jsou ve skutečných zimních podmínkách neúčinné. Aby si byl člověk jistý účinností svých zimních pneumatik, je třeba zkontrolovat, zda nesou jiné označení, « 3PMSF ». Tentokrát se jedná o značku, k jejímuž získání jsou nutné velmi důkladné zkoušky na pneumatice, a která tedy zaručuje jejich účinnost i v  těžkém sněhu. Zimní pneumatiky tohoto typu (M+S, 3PMSF) nabízí velmi mnoho výrobců pneumatik, a třebaže se jejich vlastnosti mohou mírně lišit, nabízejí všechny optimální vlastnosti, jakmile teplota klesne pod 7 stupňů. Složení jejich gumy se liší od letních pneumatik tak, aby zůstaly pružné, dokonce i když je velmi chladno, zatímco letní pneumatiky v těchto podmínkách tvrdnou. Odlišné jsou i drážky, tak, aby lépe odváděly vodu a sníh, když je jimi asfalt pokrytý. Jejich konstrukce umožňuje získat velmi dobrou úroveň záběru , dokonce i za špatného počasí. Rozhodně si však nemyslete, že tyto pneumatiky jsou účinné pouze na sněhu: Od chvíle, kdy teplota klesne pod 7 stupňů, brzdí lépe a a drží lépe na vozovce než letní pneumatiky. Dokonce i na suchém asfaltu a bez sněhu.

 

Kdy tedy zimní pneumatiky?

I když bydlíte na jihu Evropy, budete někdy vlastnosti zimní pneumatiky potřebovat: Ještě jednou, ty jsou nejlepší na suchém asfaltu, i když je teplota mírně nad nulou. Umožní vám zachovat si co možná nejlepší kontrolu nad vaším vozem a zůstanou účinné, když teploměr přes den dosáhne či přesáhne 10 stupňů. Samozřejmě jsou životně důležité, jakmile se přiblížíte k velmi chladným oblastemcestou na lyže nebo při turistice v horských oblastech. Jejich guma přilne k vozovce, jakmile teploty klesnou pod nulu, a jejich drážky snášejí sníh a led v rozumném množství. Dejte pozor, pokud si myslíte, že se budete moci spokojit s letními pneumatikami cestou na lyže a nazout sněhové řetězy, když budou podmínky příliš obtížné: S těmito řetězy nebudete moci jet vyšší rychlostí než 50 km/h, a jakmile je sejmete, bude vaše auto rozhodně méně ovladatelné. « Brzdná dráha s letními pneumatikami namísto zimních může být na studeném a vlhkém asfaltu dvojnásobná. Na sněhu či ledu může být až osmkrát delší », upřesňuje Dominique Aimon. Shrneme-li to, v klasickém západoevropském podnebíse doporučuje jezdit na letních pneumatikách a  přezout na zimní, jakmile teploty klesnou pod 7 stupňů. Dokonce i tehdy, pokud ve vaší oblasti sněží jen vzácně a neplánujete cesty do horských nebo velmi chladných oblastí. A pokud montujete znovu vaše zimní pneumatiky z loňska, hlavně nezapomeňte zkontrolovat jejich tlak,  který mohl časem poklesnout. Připomínáme, že tyto zimní pneumatiky jsou v zimním období v některých evropských zemích povinné (Německo, Itálie,...). Ale podle vaší zeměpisné polohy byste mohli potřebovat i jiné typy zimních pneumatik...

 

Pro tužší zimy severské pneumatiky

Bydlíte -li v chladné oblasti, na horách nebo jezdíte-li často lyžovat, budou zimní pneumatiky (M+S, 3PMSF) pravděpodobně stačit, abyste si poradili v každé situaci. Zbývá už jen případ těch, kdo bydlí ve velmi chladných oblastech se silnějším sněžením a obtížnějšími podmínkami. Jakmile je sněhu a ledu více, nabízí se jiná kategorie pneumatik. Druh pneumatik, který se často používá v severských zemích v zimě, ale má tu nevýhodu, že je mnohem méně pohodlný než letní nebo zimní pneumatika, když je třeba jet po černém asfaltu.  Severská pneumatika je navržena jinak než zimní alpská pneumatika. Její směs gum jí umožňuje snášet i velmi nízké teploty. Její směrový profil a její silné lamely jí umožňují bezkonkurenční přilnavost na ledu i velmi hlubokém sněhu . Naproti tomu nemá takové schopnosti na suchém či mokrém asfaltu jako klasická zimní pneumatika má vyšší spotřebu. Je třeba připomenout, že tuto severskou pneumatiku lze zvolit v její nejradikálnější variantě, která obsahuje na své konstrukci kovové hřeby,  aby zaručila co možná nejlepší mobilitu na ledě. V tom případě se však jízda na černé vozovce stává problematickou: pneumatika se tak velmi rychle opotřebovává, přilnavost k vozovce je omezená, spotřeba se zvyšuje a může být přísně zakázána v některých zemích (nebo se striktně nařízenou dobou). Je tedy velmi nutné podotknout, že toto je případ i právě České republiky, kde je zakáno používání pneumatik s protiskluzovými hroty, s výjimkou vozidel záchranné služby. V mnoha zemích se s ní prakticky nesetkáte, severská pneumatika se smí používat pouze, pokud jezdíte na ledu a sněhu stále. Tím spíše, rozhodnete-li pro severské pneumatiky s hřeby. 

 

Přizpůsobte své pneumatiky klimatickým podmínkám

Obecně vzato je tedy nejuniverzálnější alpská zimní pneumatika (3PMSF). Tedy pokud nebydlíte v zemi, kde teploty stále zůstávají nad 7 stupni (letní pneumatiky po celý rok), nebo pokud nejsou zimy naopak obzvlášť náročné s infrastrukturou silně pokrytou sněhem a ledem. V posledně jmenovaném případě potřebujete opravdu severskou pneumatiku , ba i severskou pneumatiku s hřeby. Zkrátka vše závisí na vaší zeměpisné poloze a vašich cestách v zimě.