Značení pneumatik - 80% evropských automobilistů vítá značení pneumatik
Center

80% evropských automobilistů vítá značení pneumatik

Značení pneumatik Publikováno 20.11.12 od Antonín Š.

Jen několik dní před nabytím účinnosti evropského značení pneumatik provedla společnost Rezulteo s pomocí ústavu Ipsos průzkum týkající se 5 evropských zemí ve snaze lépe pochopit očekávání spotřebitelů při výběru pneumatik. Hlavní poznatek ze studie: ačkoli tato iniciativa dosud není příliš známa, evropští spotřebitelé velmi příznivě vnímají start značení pneumatik. Všichni vyjadřují nutnost získávat informace a rady při výběru pneumatik.

Studie „Značení pneumatik a očekávání spotřebitelů v Evropě“ byla provedena na reprezentativním vzorku 2 500 respondentů ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku a Spojeném království. Cílovou skupinou byly osoby odpovědné za údržbu nejméně jednoho z vozidel v domácnosti. Zde jsou hlavní poznatky.

 

1. Spotřebitel, který potřebuje poradit při výběru pneumatik…

71 % dotazovaných osob potvrzuje potřebu rady při nákupu pneumatik a při této příležitosti se spolehnou na rady profesionála. Tato tendence je výraznější ve Španělsku (74 %) než v Německu (69 %) nebo ve Francii (69 %).

2. …a požaduje více informací při výběru pneumatik

87 % dotazovaných potvrzuje svůj zájem - z toho 45 % výrazný zájem - o lepší informace zejména týkající se cen, reklamních akcí a výkonnosti pneumatik. Španělé a Italové jsou více zaměřeni na výkonnost.

3. Značení pneumatik, iniciativa, o níž se zatím málo ví...

78 % respondentů o tomto nařízení dosud neslyšelo. Lze vysledovat značné rozdíly mezi zeměmi: Německo (65 %) a Itálie (73 %) mají mnohem lepší informovanost než Španělsko (82 %), Francie (83 %) a Spojené království (89 %). Ve Francii k rozšíření povědomosti o této iniciativě přispěli odborníci méně než jejich evropští kolegové.

4. …ale široká veřejnost ji dobře přijímá

80 % dotazovaných osob tvrdí, že značení pneumatik vítá. Největší očekávání je v Itálii (90 %) a ve Španělsku (92 %) a pokulhává v Německu (66 %) a ve Spojeném království (67 %). 

5. Bezpečnost, první kritérium pro výběr

51 % respondentů uvádí bezpečnost na předním místě mezi kritérii pro výběr pneumatiky, a to ještě před cenu (21 %) a životnost (11 %). Britové (35 %) upřednostňují cenu více než Němci (18 %) a Italové (13 %). 

6. Brzdění na mokré vozovce na předním místě

83 % dotazovaných považuje za nejdůležitější prvek značení otázku brzdění na mokré vozovce, a to daleko před valivým odporem (15 %) a hlučností (3 %). Toto pořadí je srovnatelné ve všech zkoumaných zemích.

7. Na značení by měla být uváděna i životnost

68 % respondentů řadí životnost na přední místo mezi parametry, které by se měly přidat na značení, pokud by bylo možno uvádět více než 3 kritéria, a to před přilnavostí na mokré vozovce (64 %) a pohodlím při jízdě (41 %).  Tento význam životnosti je výraznější ve Francii (75 %) a ve Španělsku (73 %) než v Německu (63 %) a v Itálii (59 %).

8. Spotřebitel by byl ochoten připlatit si za lepší výkonnost

85 % dotazovaných osob je ochotno připlatit si za nákup pneumatik, které by vedly ke zkrácení brzdné dráhy a snížení valivého odporu. Co se týče nižší hlučnosti, za tu by bylo ochotno si připlatit nejvýše 64 %. V oblasti pružnosti cen lze vysledovat rozdíly mezi jednotlivými zeměmi: Italové a Španělé upřednostňují brzdění a úsporu paliva více než jejich sousedé.

 

Metodologie

Studie byla provedena mezi 20. a 27. srpnem na reprezentativním vzorku 2 500 respondentů ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku a Spojeném království.

Populace ve věku nad 18 let odpovědná za údržbu nejméně jednoho vozidla v domácnosti.

Okruh zemí: Francie, Spojené království, Německo, Itálie, Španělsko. 

500 dotazovaných osob v každé zemi (po narovnání) cílové skupiny v oblasti pohlaví, věku, oblasti a socioprofesní kategorie.

Dotazování probíhalo přes internet v rámci panelu uživatelů internetu ústavu Ipsos.

Dotazník obsahoval 30 uzavřených otázek a jeho vyplnění trvalo cca 10 minut.